Social Media

En stærk start og god overgang til skole i Lao Cai, Vietnam

Vi gør kvalitetsuddannelse tilgængelig for de dårligst stillede børn i Lao Cai ved at udvikle en model for tosproget undervisning, der efterfølgende kan replikeres i vietnamesiske skoler.

  • Hvor
    Lao Cai, Vietnam
  • Indsatsområde
    Uddannelse
  • Varighed
    2018 - 2021
  • Økonomi
    Hempel Fonden: 4 millioner kroner
Primær partner: UNICEF

Vietnam har gjort vedvarende fremskridt inden for uddannelse, men for børn og unge, der er etniske minoriteter, er forskellene mangfoldige. Udover en fattigdomspræget baggrund overgår mange ikke fra førskole til en grundskole og videregående uddannelse, hvilket følgelig bidrager til dårlige læringsresultater, og at elever forlader skolen tidligt.

De to provinser Lao Cai og Dien Bien er henholdsvis den 7. og 3. fattigste provins. Etniske minoritetsbørn i Lao Cai og Dien Bien oplever ikke samme niveau og resultater af uddannelse, som andre børn i Vietnam. Lao Cai har en indskrivningsprocent på 11,5 % for børnehavebørn (3-4 år), og viser mangel på skolemodenhed for 88,5 % af børnene. I 2016-2017 forbliver fremmødeprocenten blandt børn under 3 år i Dien Bien lav (17,9 %).

Dette projekt sigter mod at udvikle en effektiv model for tosproget undervisning, der kan replikeres på vietnamesiske skoler

Udgangspunktet er at forbedre læringsmiljøet i Lao Cai. Vi vil fremme overgangen af elever i grundskolen til videregående uddannelse, reducere antallet af elever, der forlader skolen tidligt, og sikre at elever bliver i skolesystemet. Projektet sigter også mod at øge lokalsamfundets indsats og efterspørgsel efter bedre uddannelse for at opretholde de opnåede resultater.