Information om bestyrelsen
-
Hempel Fonden ledes af en bestyrelse på 5-7 fondsvalgte medlemmer samt 3-4 medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.
Ifølge Fondens fundats er bestyrelsen selvsupplerende. Valg foregår årligt. De fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på tre år, og genvalg er muligt. Den treårige valgperiode er fastlagt i fundatsen med henblik på at skabe kontinuitet i bestyrelsens arbejde.Bestyrelsesmedlemmer må ikke være over 65 år, når de vælges for første gang. Aldersgrænsen for de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer er 70 år med mulighed for forlængelse til 75 år i særlige tilfælde.
De medarbejdervalgte fondsmedlemmer vælges efter lovgivningens regler for medarbejderrepræsentation i bestyrelser og vælges således for fire år ad gangen.
Ifølge fundatsen gælder følgende for de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer:- Flertallet skal være personer, der ikke samtidig sidder i bestyrelsen i Hempel A/S.
- Flertallet af medlemmer bør være personer, der er nuværende eller tidligere medarbejdere i Hempel eller i en længere årrække har været tilknyttet Hempel Gruppen på anden vis.
- Mindst to af medlemmerne skal have international erfaring inden for økonomi og handel.
Derudover har fondsbestyrelsen opstillet mål for kønssammensætningen blandt de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer. I april 2018 indtrådte et nyt kvindeligt medlem i bestyrelsen, hvorved et erklæret mål om minimum to kvindelige fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer inden 2020 er nået.
Bestyrelsesformanden og en næstformand vælges af bestyrelsen for en treårig periode. Formanden og næstformanden foretager i dialog med de enkelte bestyrelsesmedlemmer og den samlede bestyrelse en løbende evaluering af bestyrelsens sammensætning og arbejde. Evalueringen har til formål at sikre, at de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer besidder de nødvendige personlige egenskaber samt kompetencer inden for erhverv, investering og velgørende donationer.
Alle nye fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer gennemgår en fast tilrettelagt udvælgelsesproces, der tager udgangspunkt i ovenstående evaluering og en vurdering af behovet for yderligere kompetencer i bestyrelsen. Til eksterne rekrutteringer benyttes professionelle rekrutteringspartnere. For at leve op til fundatsens krav om, at et særligt antal bestyrelsesmedlemmer bør have tilknytning til Hempel Gruppen, benyttes en løbende opdateret liste over mulige kandidater, som formanden og næstformanden forelægger de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer. -
Fonden har udpeget og nedsat en uddelingskomité. Komitéen gennemgår og evaluerer de mange ansøgninger, Fonden modtager hvert år, hvoraf en stor del er omfattende projekter. De endelige beslutninger vedrørende donationer vedtages af de fondsvalgte bestyrelsesmedlemmer, jf. Erhvervsfondslovens §64. Den endelige beslutning vedrørende det beløb, der årligt kan disponeres over til uddeling, vedtages af alle bestyrelsesmedlemmer.
I Uddelingskomitéen sidder:
Richard Sand (formand)
Leif Jensen
Birgitte Hagemann Snabe -
Fonden har blandt bestyrelsens medlemmer udpeget og nedsat en investeringskomité, der varetager bestyrelsens overordnede beslutninger om Fondens finansielle investeringer samt evaluering af Fondens investeringsrådgivere.
I Investeringskomitéen sidder:
Leif Jensen (formand)
Richard Sand
Kim Dam-Johansen
Lars Aaen -
Fondsbestyrelsen afholder normalt 5-6 heldagsmøder om året. To af disse afholdes snarest muligt efter, at henholdsvis halvårsregnskab og årsregnskab for Fonden foreligger. Fondens bestyrelse er løbende involveret i Hempelkoncernens aktiviteter på et overordnet og strategisk niveau med henblik på at sikre den påkrævede grad af samarbejde og konsensus mellem de to enheder.
-
Fondsbestyrelsens medlemmer aflønnes med et fast årligt vederlag, der ikke må overstige, hvad der anses som sædvanligt i forhold til arbejdsbyrde, arbejdsbeskrivelse og kompetencer. Formanden og næstformanden modtager sædvanen tro et højere honorar (hhv. + 200 procent og + 50 procent). Med undtagelse af formanden modtager medlemmer af investeringskomitéen og uddelingskomitéen et fast årligt honorar for deres bestyrelsesarbejde.
Vederlag besluttes årligt af fondsbestyrelsen gennem en fast tilrettelagt proces. Heri tages hensyn til medlemmernes brugte arbejdstimer, ansvarsområder og aktiviteter, Fondens formål og samlede aktiviteter, medlemmernes ledende rolle og det overordnede ansvar i forhold til ledelsen af Hempelkoncernen, medlemmernes deltagelse i alle overordnede og strategiske beslutninger i Hempelkoncernen samt medlemmernes vederlag fra andre stillinger i koncernen.
For yderligere at understøtte at der træffes korrekte beslutninger om vederlag, sikrer bestyrelsen sig, at det foreslåede vederlag er rimeligt i forhold til Fondens overordnede interesser, samt at det stemmer overens med vederlagsniveauet i lignende erhvervsdrivende fonde. Dette arbejde inkluderer benchmarking med disse fonde og udføres af en uafhængig, ekstern rådgivningsvirksomhed.
Fondsbestyrelsen har til pligt og hensigt at sikre, at Fonden og koncernen ikke godkender udgifter og vederlag til direktionen, bestyrelsesmedlemmer, fondsbestyrelsesmedlemmer og andre administrative udgifter, der ikke direkte understøtter eller styrker Fondens formål eller de velgørende formål, ligesom fondsbestyrelsen altid på ansvarlig vis vil søge at begrænse førnævnte udgifter og vederlag mest muligt.
For at understøtte fuld transparens om dette offentliggøres honorarer i tilknytning til Fondens årsrapport.